Kirjanpito kannattaa ulkoistaa ammattilaisen käsiin heti yritystä perustettaessa. Jo perustamisvaiheessa tulee eteen kysymyksiä, joissa ammattilaisten ohjaamana säästää selvää rahaa. Yrittäjän kannattaa keskittyä kaikella tarmollaan siihen, missä hän on hyvä, eli omaan liiketoimintaansa. Vaikka osaisikin kirjanpidon perusteet, kannattaa miettiä, onko järkevää käyttää omaa aikaansa siihen. Laadukkaan tilitoimiston henkilökunnalla on aina ajantasainen osaaminen ja viimeisin tieto alati muuttuvasta lainsäädännöstä. Hyvän tilitoimiston henkilöstöllä on myös kyky avata yrittäjälle ymmärrettävästi hänen yrityksensä taloushallintoon ja verotukseen liittyvät kokonaisuudet sekä soveltaa tietotaitoaan käytännössä. Pätevä kirjanpitäjä osaa auttaa sekä tukea asiakkaitaan monipuolisesti kaikissa taloushallintoon liittyvissä asioissa.
Asiakkaanamme sinulla on aina omat, henkilökohtaiset yhteyshenkilöt. Saat kasvollisen kirjanpitäjän ja palkanlaskijan, jotka opettelevat tuntemaan sinut ja yrityksesi. Tämä jos mikä sujuvoittaa arjen kommunikaatiota ja mahdollistaa pitkäaikaisen luottamussuhteen tilitoimiston ja yrittäjän välille.
Asiakassuhteemme ovat tyypillisesti pitkäkestoisia. Henkilökohtaisuus ja paikallisuus ovat arvoja, joita myös asiakkaamme arvostavat. Kykenemme myös palvelemaan yrittäjää hänen yrityksensä elinkaaren kaikissa vaiheissa.
Palvelupakettia voi tarpeen mukaa täydentää controller-palveluilla tai muilla asiantuntijapalveluilla räätälöidysti. Rätingiltä löytyy myös kattavaa pääkäyttäjätasoista ohjelmisto-osaamista muun muassa Netvisor, Procountor ja Fivaldi -järjestelmiin.
Rätinki on kokonaisvaltainen taloushallinnon kumppani. Palvelemme yrityksen elinkaaren kaikissa vaiheissa. Olemme tukenasi yrityksen perustamisesta lähtien aina yritystoiminnan myymiseen tai lopettamiseen saakka. Meiltä saat kattavasti kaikki taloushallinnon osa-alueiden palvelut: kirjanpidon, palkanlaskennan, taloushallinnon ohjelmistot sekä kattavat asiantuntijapalvelut.
Rätinki tarjoaa helppokäyttöiset ja reaaliaikaiset ohjelmistot – käytössämme on Suomen kolme suosituinta kaupallista taloushallintojärjestelmää. Kun asiakkaan käyttämä ohjelmisto integroidaan taloushallinnon pääjärjestelmään, ohjelmistot keskustelevat keskenään ja kaikki data jaetaan reaaliajassa. Näin ei tarvita turhaa tiedostojen lähettämistä, vaan arki on helppoa ja sujuvaa.
Tilitoimistoilla on useita eri tapoja hinnoitella palvelujaan, ja vertailu voi siksi tuntua haastavalta. Me Rätingillä lähdemme siitä, että tarjoamme asiakkaillemme kiinteän kuukausihinnan, jolloin asiakas voi helposti ennustaa ja budjetoida taloushallinnon kustannuksiaan. Hinnoittelumme on rehellistä, läpinäkyvää ja selkeää – asiakas tietää aina mitä palvelu sisältää ja mitä se maksaa.
Kysymme asiakkaalta tarjousvaiheessa osto- ja myyntilaskujen määrää, henkilöstömäärää sekä palkanmaksun ajankohtaa ja rytmiä. Tutustumme myös etukäteen asiakkaan toimintaan ja keskustelemme yrittäjän kanssa hänen liiketoiminnastaan. Asiantuntemuksemme ja saatujen tietojen pohjalta laadimme asiakkaan tarpeita vastaavan tarjouksen.
Sähköisen kirjanpidon hyödyt ovat merkittäviä:
Sähköinen kirjanpito on ajasta ja paikasta riippumatonta, reaaliaikaista sekä kustannustehokasta. Sähköiseen kirjanpitoon siirtyessä aloitetaan valitsemalla sopiva järjestelmä sekä sopimalla tilitoimiston ja asiakkaan vastuualueet.
Vaikka suosimmekin tapaamista kasvotusten, palveluiden tuottaminen onnistuu mainiosti myös etänä. Sähköinen taloushallinto sekä etätyökalut mahdollistavat palvelun ajasta ja paikasta riippumatta.
Palvelemme suomalaisia PK-yrittäjiä, yhtiömuodosta tai toimialasta riippumatta
Palkanlaskennan ulkoistaminen on kustannustehokasta ja tuo toimintaan varmuutta. Voit luottaa siihen, että palkat tulevat maksetuksi ajallaan, vaikka yrityksen talousvastaava esimerkiksi sairastuisi tai on lomalla. Palkanlaskennan kustannus määräytyy palkansaajien lukumäärän sekä palkanlaskentakertojen perusteella. Tyypillisesti kustannus on noin 15 € / palkkapussi. Hintaan sisältyy:
Vastoin yleistä käsitystä, tilitoimiston vaihtaminen ei ole hankalaa tai monimutkaista, vaan vaihto tapahtuu usein hyvin sujuvasti. Näin erityisesti tilanteissa, joissa asiakkaalla on jo jokin kaupallinen sähköisen taloushallinnon järjestelmä käytössään (esimerkiksi Netvisor, Procountor tai Fivaldi). Käytännössä vaihto tapahtuu niin, että uudelle tilitoimistolle myönnetään tunnus asiakkaan järjestelmään, asiakas allekirjoittaa sähköisesti muutaman valtakirjan, jonka jälkeen me tilitoimistossa hoidamme kaiken muun. Olemme yhteydessä vanhaan tilitoimistoon ja huolehdimme siirtoon liittyvät keskustelut ja aineistot.
Vaihdon ajankohdalla ei ole väliä, tilitoimistoa voi vaihtaa hyvin myös tilikauden keskellä.
Toisesta tilitoimistosta siirtyvä asiakas pystytään ottamaan sisään yleensä noin kuukaudessa. Aloittavan yrityksen kohdalla palveluiden aloittaminen onnistuu käytännössä muutamassa päivässä.
Tavallisimmat syyt tilitoimiston vaihtamiseen ovat:
Hyvän tilitoimiston peruspilareita ovat asiantuntijuus ja laatu. Se ei kuitenkaan yksistään riitä, vaan palvelut on kyettävä tuottamaan kustannustehokkaasti, sujuvasti ja ymmärrettävästi. Hyvä kommunikaatio kirjanpitäjän ja asiakkaan välillä on ensiarvoisen tärkeää, samoin arkea helpottavat sähköisen taloushallinnon työkalut. Mielestämme hyvä tilitoimisto täyttää myös seuraavat kriteerit:
Meillä Rätingillä kommunikaatio on kaiken A ja O. Tarjoamme aina kasvollista ja henkilökohtaista palvelua. Puhumme asiakkaan kanssa samaa kieltä, ja asiakkaan yhteyshenkilöt eivät jatkuvasti vaihdu. Me neuvomme ja kerromme, proaktiivisella otteella. Emme pelkästään reagoi, vaan ennakoimme, ehdotamme ja nostamme asioita keskusteluun. Tätä asiakkaamme arvostavat.
Uuden yrityksen perustaminen on helppoa YTJ asiointipalvelun kautta. Suosittelemme yhteydenottoa tilitoimistoon heti yritystoiminnan alkuvaiheessa, jo ennen kuin perustat yritystäsi. Autamme ja neuvomme mielellämme yrityksesi perustamisessa. Tilitoimistolta saat muutenkin apua ja tukea kaikissa taloushallintoon liittyvissä asioissa, ja vältyt turhilta vahingoilta ja sudenkuopilta.
Sopimusehtojen mukainen irtisanomisaika on yleensä 2-3 kuukautta. Taloushallintoalan yleisissä sopimusehdoissa on kahden kuukauden irtisanomisaika.
Pyydä tarjous yrityksesi taloushallinnosta alla olevalla lomakkeella tai olemalla yhteydessä suoraan myyntiimme:
050 375 8761 | myynti@ratinki.fi
"*" näyttää pakolliset kentät